28.02.2024
Novela zákoníku práce v bodech
SHRNUTÍ ZÁKLADNÍCH BODŮ Z NOVELY ZÁKONÍKU PRÁCE PLATNÉ OD 2024
Informování o obsahu pracovního poměru
- Novela rozšiřuje informační povinnost zaměstnavatele, kterou zaměstnavatel musí splnit v souvislosti se vznikem nebo změnou pracovního poměru. Rozšíření informační povinnosti se týká i právních vztahů založených dohodou o provedení práce či dohodou o pracovní činnosti.
- Pro splnění informační povinnosti je stanovena lhůta 7 dnů od vzniku pracovního poměru, resp. od počátku výkonu práce na základě dohody.
- Ohledně změn údajů uvedených v těchto informacích je zaměstnavatel povinen zaměstnance písemně informovat bez zbytečného odkladu, nejpozději však v den, kdy změna nabývá účinnosti.
- Uskutečňuje-li se informování elektronicky, musí být informace přístupná zaměstnanci takovým způsobem, aby si ji zaměstnanec mohl uložit a vytisknout; zaměstnavatel je povinen uschovat si doklad o předání informace zaměstnanci.
- Při nástupu do práce musí být zaměstnanec seznámen s pracovním řádem, s právními a ostatními předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, které musí při své práci dodržovat, s kolektivní smlouvou a s vnitřními předpisy.
- Vznikl-li pracovní poměr přede dnem 1. 10. 2023 a informační povinnost byla splněna dle původní úpravy, poskytne zaměstnavatel zaměstnanci na jeho písemnou žádost ve lhůtě 7 dnů ode dne doručení žádosti informaci v rozsahu dle novely zákoníku práce.
Dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr
- Zaměstnavatel povinen předem rozvrhnout zaměstnanci pracovní dobu v písemném rozvrhu pracovní doby a seznámit s ním nebo s jeho změnou zaměstnance nejpozději 3 dny před začátkem směny nebo období, na něž je pracovní doba rozvržena, pokud se nedohodne se zaměstnancem na jiné době seznámení.
- Na právní vztahy založené dohodami o provedení práce a dohodami o pracovní činnosti se vztahuje i právní úprava pracovní doby, doby odpočinku, přestávek v práci, úprava překážek v práci, příplatků za práci ve svátek, v sobotu a neděli a noční práci apod.
- Požádá-li zaměstnanec, jehož právní vztahy založené dohodami o provedení práce a dohodami o pracovní činnosti v předchozích 12 měsících v souhrnu u tohoto zaměstnavatele trvaly po dobu nejméně 180 dní, písemně zaměstnavatele o zaměstnání v pracovním poměru, je zaměstnavatel povinen poskytnout mu nejpozději do 1 měsíce odůvodněnou písemnou odpověď. Žádosti není nutné vyhovět.
- Od 1. 1. 2024 vznikne zaměstnancům pracujícím na základě dohod (při splnění stanovených podmínek) právo na dovolenou.
Výkon práce na dálku
- Výkon práce na dálku je možný jen na základě písemné dohody uzavřené mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem.
- Nebyla-li se zaměstnancem, který vykonává práci na dálku písemná dohoda uzavřena, je tak třeba učinit do 1 měsíce ode dne účinnosti novely.
- Zaměstnanci náleží právo na náhradu nákladů spojených s výkonem práce z jiného místa dohodnutého se zaměstnavatelem, než je pracoviště zaměstnavatele (není-li sjednáno jinak; viz níže). Tato náhrada tvoří (i) náklady, které zaměstnanci vznikly v souvislosti s výkonem práce na dálku, jež zaměstnanec zaměstnavateli prokázal, nebo (ii) paušální částku náhrady nákladů (v současnosti 4,60 Kč za každou započatou hodinu práce).
- Zaměstnavatel se zaměstnancem si mohou předem písemně sjednat, že náhrady nákladů v souvislosti s výkonem práce na dálku nebo jejich část zaměstnanci nepřísluší.
- Zaměstnancům vykonávajícím činnost na základě dohod ze zákona nesvědčí právo na náhradu nákladů vyvolaných výkonem práce na dálku.
Doručování
- Písemnost doručuje zaměstnavatel zaměstnanci do vlastních rukou (i) jejím předáním na pracovišti zaměstnavatele, (ii) jejím předáním, kdekoliv bude zaměstnanec zastižen, (iii) prostřednictvím datové schránky, (iv) prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací, nebo (v) prostřednictvím provozovatele poštovních služeb.
- Prostřednictvím provozovatele poštovních služeb může zaměstnavatel doručit písemnost zaměstnanci pouze v případě, není-li možné doručení na pracovišti zaměstnavatele.
- Prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací může zaměstnavatel písemnost doručit výlučně tehdy, jestliže zaměstnanec k tomuto způsobu doručování udělil souhlas v samostatném písemném prohlášení, v němž také uvedl elektronickou adresu pro doručování, která není v dispozici zaměstnavatele. Před udělením souhlasu je zaměstnavatel povinen zaměstnance písemně informovat o podmínkách doručování písemnosti prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací včetně zákonné lhůty týkající se fikce doručení. Zaměstnanec může souhlas písemně odvolat.
Některé další novinky
- Zaměstnanec či zaměstnankyně musí požádat o poskytnutí rodičovské dovolené v písemné formě, a to alespoň 30 dní předem. Lhůta je nicméně pořádková.
- Zakazuje se zaměstnávat těhotné zaměstnankyně prací přesčas. Zaměstnankyním a zaměstnancům, kteří pečují o dítě mladší než 1 rok, nesmí zaměstnavatel nařídit práci přesčas.
- Požádá-li (i) těhotná zaměstnankyně, (ii) zaměstnankyně nebo zaměstnanec pečující o dítě mladší než 15 let, nebo (iii) zaměstnankyně nebo zaměstnanec, kteří převážně sami dlouhodobě pečují o osobu se středně těžkou až úplnou závislostí na pomoci jiné osoby, zaměstnavatele písemně o kratší pracovní dobu nebo o jinou vhodnou úpravu stanovené týdenní pracovní doby nebo kratší pracovní doby, je zaměstnavatel povinen žádosti vyhovět, nebrání-li tomu vážné provozní důvody. Nevyhoví-li zaměstnavatel žádosti, je povinen nevyhovění písemně odůvodnit.
- Požádá-li (i) těhotná zaměstnankyně, (ii) zaměstnankyně nebo zaměstnanec pečující o dítě mladší než 15 let, nebo (iii) zaměstnankyně nebo zaměstnanec, kteří převážně sami dlouhodobě pečují o osobu se středně těžkou až úplnou závislostí na pomoci jiné osoby, zaměstnavatele písemně o výkon práce na dálku a zaměstnavatel této žádosti nevyhoví, je povinen nevyhovění písemně odůvodnit.